De Stentor - dec. 2008

> terug

‘A Ceremony of Nine Lessons and Carols’
23 december 2008, Bovenkerk Kampen

Alles klopt aan het Kampen Boys Choir

De Stentor, zaterdag 27 december 2008

Soms lijkt Kampen groter dan het is. Bij het kerstconcert van het Kampen Boys Choir was het soms moeilijk te geloven dat je níet in een kathedraal ergens in Engeland was beland.
Want werkelijk alles aan het Kampen Boys Choir klopt, of het nu om de k(l)eurige koormantels gaat, de smetteloze intonatie of de nagenoeg perfecte uitspraak van het Engels.

Als inleiding klonk het koraal 'Vom Himmel hoch' van Max Reger, delicaat gespeeld door Euwe de Jong. Het Hinsz-orgel is misschien vooral bekend vanwege zijn glanzende 'volle werk', het heeft oneindig veel meer kwaliteiten in huis.

Het programma beloofde 'A Ceremony of Nine Lessons and Carols', maar dat werd niet helemaal waargemaakt; tussen de lezingen door klonken niet uitsluitend koralen, maar een bonte schakering aan koormuziek variërend van delen uit Händels Messiah tot enkele onbekende maar luisterrijke koorwerken. Een mooie verrassing was bijvoorbeeld het fragiele 'I sing of a maiden'. Hierin was goed te horen dat dirigent Bouwe Dijkstra de lat hoog legt en uit de jongens haalt wat er in zit - en soms nét iets meer dan dat, want dit was letterlijk en figuurlijk iets te hoog gegrepen. Daarbij is er links en rechts wel eens een kraakje in zo'n jongensstem te horen. Moeder natuur doet ongenadig haar werk, en jongens worden nu eenmaal mannen.

Een groot contrast hiermee vormde de ietwat brutale, frisse zetting van het Magnificat van Brian Kelly. Of het vrolijke, ondeugende 'Make we joy' van Alan Spedding, waarin de levendige orgelpartij fantasievol werd gespeeld door Euwe de Jong. En natuurlijk waren er de traditionele Engelse christmas-carols, stuk voor stuk door de Kamper Boys als juweeltjes van klank neergezet. Toch werden juist enkele van de grootste klassiekers uit dit repertoire node gemist, hoe kon bijvoorbeeld Mendelssohns 'Hark! The herald angels sing' in dit programma ontbreken?

Een typisch Engelse specialiteit is de 'descant', een techniek waarmee een extra melodie boven op de oorspronkelijke melodie van het lied wordt gelegd en waarmee tegelijkertijd de harmonie wordt verrijkt. Het was bijvoorbeeld te horen in het feestelijke slotcouplet van 'Come, thou redeemer of the earth'.

Als toegift klonk 'Silent night' vanuit het koor van de kerk, waarbij de prachtigste harmonieën in een ragfijn pianissimo langs de gewelven gleden. Het is nauwelijks te geloven dat het nog maar een paar jaar geleden is, dat dit koor werd opgericht. Waar een kleine stad als Kampen groot in kan zijn!