KDOV - blad - winter 2007

> terug

Vierhandige Bach Cantates

Voor mij ligt de recent uitgebrachte cd “Bach Cantates Vol. II”. De Groningse musici Euwe en Sybolt de Jong spelen cantatedelen van Johann Sebastian Bach, gearrangeerd voor orgel vierhandig/viervoetig. De opnames vonden begin juli 2007 plaats op het beroemde Müller-orgel (1727) in de Grote of Jacobijnerkerk te Leeuwarden.
Alle bewerkingen zijn van de hand van Sybolt de Jong. Euwe de Jong (1956) studeerde orgel bij Wim van Beek en Peter van Dijk en was jarenlang vaste begeleider van het Roder Jongenskoor. Momenteel is hij directeur van de Schumann Akademie te Zwolle en begeleider van het Kampen Boys Choir; Sybolt de Jong (1961) studeerde o.m. bij Johan Beeftink en Wim van Beek en is docent orgel en clavecimbel bij het ICO te Assen.
De uitstekende toelichting in drie talen (Engels, Duits en Nederlands) bevatten voldoende informatie om nog meer van de muziek te genieten. De opnamekwaliteit is perfect te noemen. De opening over “Was mein Gott will” wordt vergeleken met Vivaldi’s Concerti Grossi en het is te horen, dat ze aan vier handen en voeten nauwelijks genoeg hebben, maar nergens vliegt men uit de bocht. De Suite (samengesteld uit een aantal totaal verschillende cantatedelen). De prachtige aria BWV 82/1 “Ich habe genug” doet al snel het origineel vergeten. Als liefhebber van de fuga heb ik bijzonder genoten van het openingskoor “Es wartet alles auf dich” uit BWV 187, waarvan de bewerking terecht vergeleken worden met de Brandenburgse Concerten. Na een drietal koraaltrio’s, concerto en aria volgt tenslotte een in mijn oren veel te zwaar klinkende Prelude over “Ach Gott, vom Himmel sieh’ darein” BWV 2/1; een koraalbewerking in de oude 16e eeuwse motetstijl, die m.i. veel transparanter had gekund(!), maar waarmee de uitvoerenden wel aangeven breed georiënteerd te zijn en als apotheose van de cd midden in de protestantse traditie te staan!
Per compositie is de registratie vermeld; de dispositie van het orgel is ook opgenomen in de tekst-inlay. Het ware te wensen, dat alle orgelopnamen op cd zo gedocumenteerd uitgegeven werden. Hulde aan de makers en recording producer Jelle Stellingwerf, die mij deze cd toezond. (RH)
“Bach Cantates Vol.II” door Euwe en Sybolt de Jong, vierhandig orgel. Verkrijgbaar bij de Klassieke Vakhandel en te bestellen via www.dejongdejong.nl

KDOV - blad
Orgaan van de Katholieke Dirigenten- en Organistenvereniging