Leeuwarder Courant 16 augustus 2008

> terug

Eén muzikaal brein met vier handen

Plaats: Harlingen, Grote Kerk.
Gebeurtenis: orgel-recital Euwe en Sybolt de Jong.
Datum: 15 augustus 2008

HARLINGEN - Alsof de klanken van dons waren en sierlijk door de kerkruimte dwarrelden. Zo klonk het orgelspel van Euwe en Sybolt de Jong. Beide broers waren gisteren ingezet voor een concert voor vier handen en evenzoveel voeten. Naar verluidt werd er flink gewisseld op de orgelbank. Wie links zat zou even later rechts zitten en omgekeerd. Blijkbaar had ieder zo zijn specialisme.
Het concert, dat zich vooral afspeelde rond Sybolts bewerkingen van delen uit Bachs cantates, stond als een huis. Natuurlijk is het Hinsz-orgel te jong voor de roemruchte cantor uit Leipzig, maar ondanks dat wist het orgelduo uit Assen en Tolbert Bach en later ook Mozart de sfeer van de barok mee te geven.
Geen protserig opgeblazen of bijna ontploffende klankbeelden kwamen voorbij, maar melodieuze intieme passages waarin het orgel ‘klein’ werd gehouden. De koraalprelude ‘Schafe können sicher weiden’, uit een Bach-cantate over de god Pan, riep beelden op van verfijnde landschapsschilderingen op porselein. Teer, bekoorlijk en weloverwogen neergezet. Ook in een Sarabande van Bach richtten de romantische registers geen schade aan. Het bleef Bach en het bleef — op afstand — barok wat men hoorde.
Opvallend was de enorme synchroniteit in het spel van beide De Jongs. Incidenteel wrikte het even. Maar in de afgelopen periode — beiden zijn al sinds de jaren tachtig samen onderweg — is het tweetal blijkbaar zo op elkaar ingespeeld geraakt dat het lijkt alsof de vele handen en voeten door een enkel muzikaal brein worden aangestuurd. Naast Bach en Mozart klonk ook nog een compositie vol effecten van Euwe de Jong, een werk waarin de decibellen toch nog even opliepen en dat haaks stond op de verrassende aftrap: een breekbaar nummer uit de renaissance. [RUDOLF NAMMENSMA]