Nederlands Dagblad - apr. 2006

> terug

Nederlands Dagblad 28 april
DVD Bolsward door Roel Sikkema

Na twee eerdere improvisatie-dvd’s uit de Kamper Bovenkerk, presenteert de stichting POP (Promotie Orgelprojecten) nu een dvd van het Hinsz-orgel in Bolsward. Als een rode draad lopen twee thema’s door het programma. Allereerst natuurlijk de improvisaties. In dit geval door Willem van Twillert, Sietze de Vries en Gerben Mourik. Als tweede staan enkele –onbekende – toccata’s op het programma, waarvan de meeste door Van Twillert worden gespeeld. Het programma is aangevuld met twee ‘buitenbeentjes’, namelijk een fraaie bewerking van Willem van Twillert van het bekende ‘Jesu bleibet meine Freude’ (BWV 147) en een spetterende bewerking van het lied ‘Merck toch hoe sterck’ van Euwe de Jong, die hij met zijn broer Sybolt vierhandig uitvoert. Een van de hoogtepunten van deze opname. Visueel interessant is ook de improvisatie van Gerben Mourik over de melodie van Psalm 113, waarbij hij schijnbaar moeiteloos zijn handen over het ondermanuaal laat gaan, dat gekoppeld aan de twee manualen daarboven toch vrij zwaar zal moeten spelen. Qua stijl past de improvisatie van Sietze de Vries over Psalm 65 beter bij het barokke karakter van het Hinsz-orgel. Al is ook waar wat De Vries in een interview op de dvd zegt, dat de latere toevoegingen van Van Dam het orgel niet wezenlijk hebben veranderd, maar dat daardoor een veelzijdig instrument is ontstaan, waarop muziek uit latere periodes goed is uit te voeren. Het interview is te vinden op een ‘toegift’ op de cd. Daarin is ook een wandeling te zien die Willem van Twillert samen met de vaste organist van het orgel, Kees Nottrot, maakt door het instrument. Dat geeft een goed beeld van het inwendige van het orgel. Het camerawerk is goed, alleen het interview met Mourik had even overgedaan moeten worden. Wie alle beelden bij de muziek teveel is, kan de werken ook horen via de bijgeleverde cd.