Nederlands Dagblad - jul. 2007

> terug

Nederlands Dagblad juli 2007
door Roel Sikkema: Literata. Orgelmuziek in beeld en geluid

Een nieuwe dvd, gemaakt onder leiding van de organist Willem van Twillert. Na drie dvd’s onder de titel Improvisata, waarin improvisatie een belangrijk ingrediënt was, nu Literata met alleen maar literatuur. Heel diverse organisten spelen een afwisselend programma, waarin het Scherzo als rode draad loopt. Daaronder zitten bekende klassieke Scherzi van componisten als Loret en Gigout, maar ook van een totaal onbekende componist als Debat-Ponsan, terwijl Euwe de Jong een eigen jazzy Scherzo laat horen. Boeiend is het vierhandig spel dat hij evenals op sommige eerdere dvd’s laat horen samen met zijn broer Sybolt, nu in een werk van Piet Rippen, de ‘Suite Groningen Historiael’ en in een eigen bewerking van het Gronings Volkslied. Noordelijke muziek die prachtig klinkt op het zuidelijke Smits-orgel in Aarle-Rixtel. De Jong heeft ook zijn twee zonen Elbert en Rienk meegenomen, die hij onder meer in enkele Ierse volksliedjes begeleidt. Ook gastorganist Jan van de Laar, vaste bespeler van het Robustellyorgel in de Lambertuskerk in Helmond, heeft een zoon meegenomen. Ruud bespeelt de trompet en wordt door zijn vader begeleidt in een werk van Arthur Sullivan en van de Deen Thorvald Hansen. Daartussendoor speelt Willem van Twillert muziek van onder meer Grünberger, Boëly, Liszt en Guilmant. Een dvd met nogal wat onbekende muziek, maar juist daarom toch wel erg boeiend, vooral omdat er prima gespeeld wordt en dit orgel de goede reputatie van de orgelbouwersfamilie Smits bevestigt. Het bijgevoegde booklet geeft wel info over de uitvoerenden maar helaas niet over de muziek. Op de dvd vertelt alleen Euwe de Jong iets over de twee werken die hij heeft geschreven en op deze dvd en bijgevoegde cd speelt.

Smits-orgel Aarle-Rixtel. Willem van Twillert, Jan van de Laar, Euwe en Sybolt de Jong, orgel; Ruud van de Laar, trompet; Elbert de Jong, bariton; Rienk de Jong, counter-tenor. DVD IIV STPOP 2007/1