Trouw - jul. 2007

> terug

Trouw
recensie 21-8-2007 door Christo Lelie
Literata— Smits-orgel Aarle-Rixtel

Als vervolg op een serie orgel-dvd’s, onder de titel ‘Improvisata’ verschenen, heeft de stichting POP de dvd ‘Literata’ geproduceerd; De titels zeggen het al: in de eerste producties improviseerden de deelnemende organisten overwegend, maar op deel IV wordt uitsluitend literatuur gespeeld. De dvd, die desgewenst geleverd kan worden met een cd waarop dezelfde stukken te beluisteren zijn, is opgenomen in Aarle-Rixtel. Daar bevindt zich een fraai en relatief groot, driekiaviers Smits-orgeL Het karakteristieke, romantische instrument nodigde de deelnemende organisten Willem van Twillert, Jan van de Laar en de gebroeders Euwe en Sybolt deJong uit tot het spelen van negentiende-eeuwse muziek van Franse en Engelse componisten als Guilmant, Debat-Ponsan, Gigout, Boëly, Stanford en West. Alleen Euwe de Jong presenteert zichzelf als componist van onder meer een harmonisch fraai ‘Scherzo’. Met zijn broer Sybolt is hij in zelfgemaakt vierhandig repertoire te horen. Ook nam Euwe de Jong zijn muzikale zoons Rienk (bariton) en Elbert (counter-tenor) mee naar Aarle-Rixtel. Indrukwekkend is vooral De Jongs repetitieve muziek over "Wir glauben Gott im höchsten Thron’.
Jan van de Laar is ook met een zoon te horen: zijn Ruud speelt trompet. Over het algemeen is het romantische Franse en Engelse repertoire appetijtelijk, maar het heeft weinig muzikale diepgang. De organisten weten het zwaar spelende orgel goed te beteugelen. Ze musiceren gaaf en evenwichtig. Cameraman Wim Stroman legde hun spel vast achter de speeltafel. Ook dook hij met Willem van Twillert en orgelbouwer Frans Vermeulen de orgelkas in om een beeld van het inwendige te laten zien.